L’estratégica posició en la qual es trobava enclavada l’antiga vila d’Ontinyent,va impulsar la necessitat de construir algun pont que la posara en comunicació amb els rudimentaris camins de l’època .El primer pont que es va edificar va ser el “pont vell“,pel qual tenien accés a la població els carros i galeres tirats per cavalleries i bous. D’ací la denominació de “camí dels carros”.
Una de les primeres notícies documentades que han arribat
fins a nosaltres d’aquest venerable monument la trobem en l’esmentat “Llibre
dels Arrendaments” on apareix una ressenya de les obres que en 1499
s’efectuaren en el pont . Aquest pont que ha mantingut el seu nom al llarg dels
segles , amb dues arcades , contraforts i carreus ben fonamentats de pedra de massissa ,ha desafiat entre d’altres ,les
riuades de 1597 , 1689 ; L’ocorregut en aquests anys ha estat complidament
documentada pel cronista Gaspar Escolano,el qual va escriure en les seues
Décades: “En el año Mil quinientos noventa
y siete vino crecido sobre toda humana fe”. El 9 de setembre , Onofre
Gaspar Urgellés , va ser jutge . La imatge evocadora del nostre benvolç pont es
completa amb la de les altres dues edificacions que conformen aquest
entranyable pasatge urbà.
Enfront al lloc que ara ocupa aquesta capelleta s’instal.lava
en el passat segle una espècie de cadafal amb la forca on eren ajusticiats els
condemnats a l’ultima pena al voltant d’aquesta popular capelleta grups de
devotes del barri per a resar pausadament el rosari.
En el pont que posseix l’encant d’estar reservat per a l`home
i no per a la circulació rodada,s’han
donat cita diverses generacions d’ontinyentins per a rebre la venerada
imatge del Crist de l’Agonia,anunciada per la primera carcassa que precedeix el
tir dels focs d’artifici els llums multicolors i que apareixen reflectits en
l’espill .Les cases i fins i tot les fabriques,han estat un horitzó urbà
disposat a desaparèixer per a quedar transformat en una zona verda junt al llit
del riu.
EL PONT DE LA COSTA
En ordre a la seua
antiguitat,el segon dels ponts conegut comunment amb la denominació “pont de la
Costa “ . Fou constrüit el 1743 per substituir un “pas “ format amb pedres o
lloses que difícilment permitia creuar el riu a les cavalleries que amb
freqüència relliscaven sobre l’esvarós pis. Els caminants que transitaven per
aquest camí de Biar,necessitaven d’aigua ,menjar i allotjament. El 13 de
setembre de 1576,consideraren que aquest establiment era molt necessari per al
trànsit de caminants.
En febrer de 1705 es van comprometre construir el desitjat pont que hauria de finançiar-se amb l’increment de l’impost aplicat a la venta de les carn.
EL PONT DEL REI
En el segle XIX , un nou pont situat a l’oest d’Ontinyent
va permetre facilitar les comunicacions per aquest costat.Es tracta del Pont
del Rei. Començà a edificar-se en els primers anys de la década dels anys
trenta.Aquelles obres foren anunciades con un èxit de la corporació de signe
liberal que aleshores governava l’anjuntament de la vila.
Amb la construcció d’aquets esvelt pont i la modernització de la carretera que serveix de ramal d’enllaç amb l’antic camí Reial de Madrid,es feia realitat el vell projecte de traçar,un projecte que ja en abril de 1607 havia estat presentat a les autoritats de la vila.
EL PONT NOU

En aquests mateixos anys es construeix la carretera de las Casas de Campillo a València que va comportar l’edificació de l’anomenat Pont Nou.
El pont quedaba inaugurat oficialment el 3 de maig de 1990.Durant el temps que estigué tallat el pont es va construir una macropassarel.la o semipont sobre el llit del riu Clariano.
EL PONT DE SANTA MARIA
El
barri de Sant Rafael,com es sabut , té el seu origen i posterior creixement en
la construcción del pont de Santa Maria.La seua inauguració va significar una
aproximació al vell nucli urbà .Els treballs d’aquesta costosa obra
d’enginyeria s’havien iniciat
immediatament després de la guerra civil,el 1940.
El pont de Santa Maria va ser oficialment inaugurat el 18 de juliol de 1952.
Les seues dimensions son
de 150 metres de longuitud per 9 d’ample i la seua altura és de 38 metres.El
pont és format fonamentalment per tres arcs principals i altres de menor volum.