
El Palau de
la Vila o de la duquesa D’Almodóvar, s’alça em la recol·ecta plaçoleta de Sant
Roc, potser siga un dels pocs testimonis històrics que conserva Ontinyent de
l’època musulmana.En l’actualitat de la primitiva fàbrica tan sols quedaria
algun vestigi especialment després de les diverses transformacions que ha
sorfrit l’inmoble al llarg del segles.
La primera
noticia documentada la trobem a un pegamí signat per jaume I, expedit a la
ciutat de València el 22 de febrer del 1256, en el qual se cita específicament
aquest alcàsser o castell. En l’esmentat document que contè una autorizacio del
rei per obrir una segona porta d’accès al recinte murat de vila; es pot llegir
textualment, traduït al llatí la següent informació:``Us donem llicència perquè
puguen obrir en el mur de la vila d’Ontinyent, precisament en aquell lloc de la
ciutadella o castell que us parega, i podeu fer-hi una porta o entrada per què
es tinga per ella lliurement una entrada i exida per al públic de l’esmentada
vila d’Ontinyent’’.

Idèntica
clàusula torna a repetir-se en una còpia
d’altre document signat per Jaume II a Barcelona , el 17 de juliol de 1322,
autorizant la construcció d’una casa destinada a la venda de carns situada
igualment en aquell lloc.
Com la
majoria dels castells del País Valencià, el d’ontinyent, probablement fou
editificat en l’època de les invasions almohades (segle XI-XII) i, com quasi
tots, fou construït utilitzant materials com el fang i les graves, per la qual
cosa al llarg dels segles sofrien un important desgastament i deterior i es féu
necessària la seua rehabilitació. De fet , això mateix succeí amb l’alcàsser
d’Ontinyent, la reedificació del qual fou efectuada per l’odre del nét del rei
Conqueridor, Jaume II.
Afortunadament,
s’ha conservat a l’Arxiu de la Corona d’Aragó la carta que aquest monarca va
remetre al veí d’Ontonyent Berenguer Rocha donant-li instruccions precisses per a reconstrucció i destí de l’esmentat alcàsser que en temps
posteriors hauria de jugar un important paper en la vida de la ciutat. El text
de la reial missiva literalment traduït diu:


Va ser
aquest Jaume II, anomenat el jutge qui Ontinyent li deu la primera
reconstrucció del palau-fortalessa de la plaça de Sant Roc, monarca típic
valencià, no sols per haver nascut a València, sinó pel fet d’haver
elegit aquesta ciutat com a residència preferida, aquesta vinculació de
caràcter temperat estratègit obeix l’erecció en ella dels millors edeficis: el
Reial, les drassanes... La seua figura, un poc oblidada, va cobrant cada dia
una major reputació. Aquesta relativa marginació es basa quasi exesivament a
l’arrelat i fervorós culte que del regne de València ha dedicat sempre a Jaume I
El Conqueridor d’aquestes terres i plasmador primitiu de la seua personalitat
tradicional.
Amb el pas del temps, perduda la
antiga casa alcassaba, al segle XVI la casa-palau passà a ser prop de la
il·lustre nissaga dels Blasco. En el segle XVII la família adquirirà un gran
relleu social ascendint a l’ estament nobiliari i especialment Don Lluís Blasco,
cèlebre jurista, casat amb Donya Francisca Galán, viuda de Baltasar Torres.
Luís fou propietari d’una considerable fortalessa que va aconseguir reunir en
un sol vincle diverses herències patrimonials i va instituir com a hereu
universal al seu fill primogènit, però va morir en un incendi on van sobreviure
tres filles, essent Jerònima Blasco la major de totes, la que va heretar tot el
patrimoni. Aquesta dama es va casar amb el fill del compte de Carlet; d’aquesta
manera esmentats béns passaren a la casa dels Castell, en ella romanguerem fins
al segle XIX.


Entre els personatjes més
importans que s’allotjaven al palau destaca la emperatiu Margarida d’Austria,
filla del monarca Felip IV i de Mariana de Neugburd. La infanta va arribar a la
nostra població el 10 de maig de 1666, acompanyada pel duc d’Albuquerque, del
cardenal Colona i d’una fastuosa comitiva, anava a Dènia on havia d’embarcar-se
per dirigir-se a Alemanya on havia de contraure matrimoni amb l’emperador
Leopold.
Poc temps després se celebraven
diversos actes de consell per a deliberar respecte a l’ajotjament de la
emperatiu i per a designar a les dues persones que deurien d’ostentar la
dignitat de capitania a fi que al front de les respectives companyies rendiren
honors a la infanta quan arribara a la vila. Aquella distinció va recaure en el
noble D. Fausto Milà d’Aragó i en el ciutadà Lloís Donat als quals el jurats
suplicaren acceptaren “dita nominació”. Com sempre succeïa en semblants
ocasions es va ordenar la reparació dels camins per on havia de transitar la
comitiva i les distintes estances del palau foren moblades amb joies. També les
autoritats es plantejaren la convinència que a l’esglèsia major es cantara un
“Te Deum Laudamus”, acció de gràcies pel casament de la infanta.



Aquesta dama va reunir, a més de
l’esmentat títol de duquessa d’Almodòvar, els els de marquesa d’Ontiveros,
comtessa d’Alcudià, de Canalejas i de Gestalgar, baronessa de Xaló,
d’Estivella, de Tous i de Sot de Xera. A la seua mort, ocorreguda en 1814, va
deixar la seua gran fortuna per a dots d’òrfenes pobres i la dotació d’escoles
a Estivella, Gestalgar, Xera, Sot de Xera, Lliver, Xaló i Gata. Segons Teodor
Lloerente es tractava d’ “una fundació notable por el espíritu que la inspiró
ajustado a las ideas que comenaban a extenderse en aquella época”.
Altres béns foren adjudicats a
l’Hospital Provincial de València, per la qual cosa s’hi va a nomenar una junta administradora de la
duquessa controlada pel propi govern. Posteriorment, i amb l’emparament de les
lleis desvinculades dictades pel govern liberal, moltes de les finques foren
venudes progressivament a preus irrisoris. Fullana, en el seu llibre inèdit
“Historia de Onteniente”.
Quan en l’any 1897 visità la
nostra població per segona vegada el director i fundador del periòdic “Las
Provincias”, Teodor Llorente, en el què deixà reflectida la situació en la qual
s’hi trobava la vella casa pairal de la plaça de Sant Roc: “Con vertida en
vivienda de familias pobres, conserva su aspecto señorial. Recuerdo que en otra
visita a Onteniente, hace ya bastantes años, vi en esta casa el retrato de
aquella ilustre dama. Ahora no queda más que las paredes desnudas”.